Panaszkezelési szabályzatunk részleteit az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza. Az alábbiakban az eljárásrend főbb elemeit emeljük ki.
A 2013. évi CLXV. törvény a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről 1§ (2) bekezdésében foglalt („2) A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat.” esetekben e törvény rendelkezéseit figyelembe véve az alábbi módon járunk el intézményünkben.
A panaszkezelés lépcsőfokai
Több lehetséges lépcsőfoka van a panaszkezelési eljárásnak, de minden esetben elvárt a hivatali út betartása.
1. Konkrét esetben eljáró személy kezeli a problémát, vagy az osztályfőnökhöz fordul.
2. Az osztályfőnök kezeli a problémát, vagy az óvodában és az általános iskolában az intézményegység vezetőjéhez, a gimnáziumban a szakmai–szervezeti koordinációért felelős intézményvezető-helyetteshez fordul.
3. Az intézményegység-vezető, illetve a szakmai–szervezeti koordinációért felelős intézményvezető-helyettes kezeli a problémát, vagy az intézményvezetőhöz fordul.
4. A panasztevő közvetlenül az intézményvezetőhöz fordul.
Az eljárási rend
• A panaszos problémájával a szaktanárhoz/osztályfőnökhöz fordul.
• A tanár tájékoztatja az osztályfőnököt.
• A szaktanár/ osztályfőnök aznap vagy másnap megvizsgálja a panasz jogosságát, amennyiben azt nem találja jogosnak, akkor tisztázza az ügyet a panaszossal.
• Jogos panasz esetén az osztályfőnök egyeztet az érintettekkel. Ha ez eredményes, akkor a probléma megnyugtatóan lezárul.
• Abban az esetben, ha az osztályfőnök nem tudja megoldani a problémát, azonnal jelzi a panaszt az intézményvezető felé.
• Az intézményvezető 8 munkanapon belül egyeztet a panaszossal. A panaszos időpontot egyeztet az intézményvezetővel, de az ügy sürgősségére való tekintettel az intézményvezető szóbeli megbeszélés során azonnal egyeztethet a panaszossal.
• Intézményünkben az egyeztetés során mediálunk – az alábbi kérdéssor alapján:
• 1. körben a következő kérdésekre keressük a választ: Mi történt? Mire gondoltál, amikor ez történt? Mit gondolsz most a történtekről? Kit érintett az, amit tettél? Hogyan érintette? Mit gondolsz: mit kellene tenned, hogy a dolgok rendbe jöjjenek?
• 2. körben: Mit gondoltál, amikor rájöttél, hogy mi történt? Hogyan hatott ez az esemény rád és másokra? Mi volt számodra a legnehezebb? Mit gondolsz, minek kell történnie, hogy a dolgok rendbe jöjjenek?
• Az egyeztetést, megállapodást a panaszos és az érintettek szóban vagy írásban rögzítik, és elfogadják az abban foglaltakat, így az egyeztetés eredményes.
• Amennyiben a probléma megoldásához türelmi idő szükséges, 15 nap időtartam után
az érintettek közösen értékelik az eredményt.
• Ha a probléma ezek után is fennáll, a panaszos képviselője jelenti a panaszt az igazgatótanács felé. A MEE 2005 VIII. törvény 14§ alapján szükség esetén az Országos Iroda bevonásával kivizsgálja az intézményvezetői döntést, és az állásfoglalását megküldi az Országos Presbitérium számára.
A fenntartó bevonása
• Az intézményvezető a fenntartó bevonásával 15 munkanapon belül megvizsgálja a panaszt, közös javaslatot tesznek a probléma kezelésére.
• A fenntartó egyeztet a panaszos képviselőjével, amit írásban is rögzítenek.